Vinteren holder mange farer for biler. Langt nord så kan de mørkeste månedene om vinteren være uten sollys hele dagen lang. Under slike dager er det ekstra viktig med gode lys. Mørket fører med seg mange farer. Når sikten reduseres så har føreren enda mindre tid til å reagere til å unngå potensielle farer.
Det er mange tiltak en fører kan gjøre for å redusere risikoen ved å kjøre i mørket:
Lys kan skape trygghet
Å se er den viktigste delen av kjøring. Synsfeltet er kraftig redusert i mørket. Vinteren langt nord har lange netter med korte dager. Dermed kan ekstralys for bilen hjelpe til med å skape trygghet på veier med kort sikt. Kombinert med lav hastighet kan mer sikt gå fra katastrofalt til bare en liten skrekkopplevelse. Normal menneskelig reaksjonstid er på 0,25 sekunder. Hvis bilen går i 80 kilometer i timen så har du flyttet deg 5 meter for du rekker å reagere. På tørr asfalt er normal bremselengde rundt 30 når bilen holder en fart på 80 kilometer i timen. Hvis man inkluderer vinterføre kan du lett doble bremselengden. For hvert sekund som går uten at du ser faren så forflytter bilen seg 20 meter til. Det er ikke vanskelig å forstå at dette fort blir farlig. God sikt and lav fart en den korteste veien til sikkerhet på mørke vinterveier.
Kjør forsvarlig
All kjøring bør gjøres forsvarlig, men det er ikke alltid lett å vite hva «forsvarlig» er i visse situasjoner. Senk farten når det er mørkt, spesielt på uopplyste landeveier. Vær spesielt forsiktig etter fareskilt som advarer om dyr som kan krysse veien. Ikke surr med telefonen eller musikkspilleren. Hold fokus på veien. Stopp og ta en kort blund om du er trøtt.
Bilens tilstand
Husk å ha vinterdekk, ta bremsesjekk når du ikke er til bry for trafikken og pass på at bilen generelt er i god stand. Om sommeren med god sikt kan man kanskje slippe unna med en bil som ikke er i tipp topp stand, men om vinteren så teller alt mye mer. Dårlige dekk om sommeren betyr kanskje en ekstra som 10 meter bremselengde som kan være farlig nok, men det kan lett dobles på vinterstid.